Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
3C Cykeltrafik – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Magnus Vennersten

Cykelvägnätet ska vara sammanhängande och det ska gå att cykla till alla viktiga målpunkter.

Cykelvägnätet delas in i tre nätklasser.

  • Pendlingscykelnät – knyter samman utpekade tyngdpunkter och större målpunkter som ligger längre ifrån varandra.
  • Övergripande cykelvägnät – kopplar samman områden i en mindre skala och skapar anslutningar till pendlingscykelnätet.
  • Lokalt cykelvägnät – det mest finmaskiga cykelnätet inom områden.

För mer information, se dokument ”Övergripande cykelvägnät och pendlingscykelnät” till höger samt ”Cykelprogram för en nära storstad 2015-2025”.

Vid planering och projektering av cykelinfrastruktur finns det ett antal kvalitetskrav att beakta för att tillgodose cyklisternas behov av snabb, enkel och säker cykling.

För att få god framkomlighet för cyklister ska cykelbanor utformas med mjuk linjeföring och stora radier. Se vidare 3CD Linjeföring och lutning cykelbana.

För att öka framkomligheten och minska stopp och väntetider för cyklister finns principer för när cyklister ska prioriteras i korsningspunkter, se 3G Korsning.

Rätt ytskikt på cykelbanor är viktigt för cyklisters komfort och säkerhet, se vidare 3KA Markbeläggning.

Vägvisning för cyklister är viktigt för orienterbarheten se vidare 3NC2 Vägvisning för cyklister.