Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
3CD Linjeföring och lutning cykelbana – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Jonas Andersson

För att få en god komfort och bra framkomlighet och flyt för cyklister ska cykelbanor utformas med mjuk linjeföring. Så stora radier som möjligt ska alltid eftersträvas, både på sträcka och i korsningspunkter. Kontrakurvor ska undvikas och ska där de är nödvändiga tas ut på så lång sträcka som möjligt.

Längslutning

På cykelbanor ska så låg och jämn längslutning som möjligt eftersträvas.

Tvärfall

Cykelbanor ska ha ett tvärfall på 1,5% för att klara avvattningen och för att uppnå en god komfort för cyklister.