Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
3CB Utrymme cykeltrafik – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Magnus Vennersten

Utöver själva transportytan för cykel ska det finnas ett sidoavstånd till annan trafik och till hinder, till exempel stolpar och räcken. Nedan visas några principfigurer som exempel på olika cykelbanor med olika delutrymmen vid sidan av själva cykelbanan.

Utrymme för cykeltrafik (transportyta)

De olika cykelvägnäten har olika funktionskrav, vilket i sin tur ställer olika krav på utrymme. Förväntat cykelflöde och enkel-/dubbelriktning påverkar också behovet.

Minsta fria bredd förbi ett enstaka hinder som till exempel en bilgrind får inte understiga 1,5m.

Hinderfri bredd cykelbana

Den utrustning som är nödvändig i ett gaturum måste sättas upp på tillräckligt säkerhetsavstånd till en cykelbana så att den inte blir en trafiksäkerhetsrisk eller ett framkomlighetsproblem. Av tabellen framgår nödvändiga sidoavstånd till olika typer av hinder utmed en cykelbana.

Säkerhetsavstånd mellan cykelbana och parkeringsficka ska vara minst 0,8 m för dörruppslag.

Fri höjd cykelbana

På ytor som används av cyklister ska det fria måttet under ett hinder vara minst 3,5 meter för att ytan ska kunna driftas. Som hinder räknas till exempel byggnadsdelar, broar, markiser, balkonger, fasadskyltar, portaler och skärmtak. För vägmärken accepteras en lägre fri höjd, se vidare 3NB Skyltsättning.