Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
12HA2 Underbyggnadsrätt vid 3D-fastighetsbildning – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Foto: Jonas Andersson

Nedan sammanfattas de krav som stadsmiljöförvaltningen ställer på detaljplaner med markanvändningen trafikområden och som ingår i en tredimensionell fastighetsbildning.  Ett exempel på tredimensionell fastighetsbildning är när stadsmiljöförvaltningen ska förvalta gata vars överbyggnad belastar en blivande parkeringsanläggning under mark. Denna dimensioneringsanvisning tillämpas företrädelsevis på trafikområde som är benämnt GATA i detaljplan. Avseende angöringstrafik på detaljplanyta TORG kan i normalfallet en reducerad trafiklast tillämpas motsvarande bärighetsklass BK1.

För minikrav fritt utrymme se bild nedan. Observera att minimåttet avser vägkroppens utrymme och eventuellt djup för andra konstruktioner är inte inräknade. Man måste utgå från platsens förutsättningar och behov när det slutgiltiga måttet tas fram.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

För fri höjd och hinderfri bredd se även 3CH Hinder, fritt utrymme [OBS! Resurs borttagen].

 

Regelverk

Följande regelverk med gällande uppdateringar och med gällande dokument samt tillägg tillämpas för byggnadsverk:
TRVINFRA-00226, ”Bro och broliknande konstruktioner, Allmänna krav” samt TRVINFRA-00227, ”Bro och broliknande konstruktioner, Byggande”, TRVINFRA-00228, ”Bro och broliknande konstruktioner, Brounderhåll”,
Transportstyrelsens författningssamlingar TSFS 2018:57
SS-EN 1990 – SS-EN 1999

 

Laster

  1. För fastighetsbildning med underbyggnadsrätt under planlagd marknivå gäller vid dimensionering av trafikerade byggnadsverk lastmodeller 1, 2 och 4 enligt EN 1991-2:2003 4.3 samt last enligt TSFS 2018:57, 11 kap 2§ varvid axellasten A sätts till 180 kN och boggilasten B sätts till 300 kN. Laster invändigt byggnadsverket väljs enligt Boverket 2019:1, EKS 11. Lastkombinering av yttre och inre laster på bärverket ska utföras enligt TRVINFRA-00227, ”Bro och broliknande konstruktioner, Byggande”.
  2. Konstruktionerna beräknas för utmattning.
  3. Hänsyn behöver inte tas till eventuell framtida konstruktioner som kan belasta underbyggnadsrätten.
  4. Dimensionering och bärighetskontroll utförs inte för militära fordon.
  5. Finns avsatt område för spåranläggning dimensioneras konstruktionen förutom för ovan angivna laster även för stadsmiljöförvaltningens gällande anvisningar för spårvägslast.

Oavsett vilken bärighetsklass byggnadsverket, gatan eller området har som nu gällande ska byggnadsverk dimensioneras för ovanstående regelverk.

 

Beständighet

För fastighetsbildning med underbyggnadsrätt ska byggnadsverket utföras med tätskikt enligt ovan angivet regelverk.

 

Redovisning och kontroll av konstruktionshandlingar

Konstruktionshandlingar för delar av byggnadsverket som ligger inom trafikområdet ska insändas till stadsmiljöförvaltningen för godtagande.