Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
12HA1.7 Gångbana överlast – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Foto: Jonas Andersson

Trafiklast på gångbana

Gångbana som inte upplåts för allmänheten ska beräknas för en jämnt utbredd last med det karakteristiska värdet Qfk = 3,0 kN/m2.

Gång- och cykelbana upplåten för allmänheten beräknas enligt SS-EN 1991-2, Kapitel 5.

 

Last mot räcke till gångbana

Räcke till gångbana ska beräknas enligt SS-EN 1991-2, 4.8. Rekommenderade linjelaster angivna vid ANM.2 används.

Räckesståndarens utböjning vid räckets överkant får vid dessa laster uppgå till högst 5 mm.

Vid bro med annan trafik än spårtrafik väljs räcke enligt TRVINFRA-00227 om ej annat anges i objektspecifikt byggherresval.

 

Trafikens belastning på vägbanan (Överlast)

Belastningen antas vid spårvägstrafik ha en intensitet av Qtk = 15 kN/m2 och verka på en bredd av 4,2 m symmetriskt om spårmitt. Vid dubbelspår räknas bredden som avståndet mellan spårens centrumlinjer jämte 2,1 m åt varje sida.

Dynamiskt lasttillskott ingår i belastningar ovan.

Överlasten antas ge upphov till ett jordtryck i horisontalled som mot en vertikal yta uppgår till K0 * Ptk där K0 bestäms enligt gällande version av TRVINFRA-00230 samt TRVINFRA-0029.