Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
3D Fordonstrafik – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Jonas Andersson

Med fordonstrafik avses här all motordriven trafik som inte är kollektivtrafik. Gatunätet för fordonstrafik består av huvudgator och lokalgator som beroende på flöden, omkringliggande bebyggelse, dimensionerande fordon och en rad andra aspekter kan utformas på väldigt många olika sätt, se vidare under 3A Gatutyper och 3DA Utrymme fordonstrafik.

För att uppnå en god trafiksäkerhet ska låga hastigheter eftersträvas, framför allt i korsningspunkter. Det är också viktigt att hastighet och utformning hänger ihop så att gatan blir ”självförklarande”, dvs att man som trafikant kan förstå vilken hastighet som gäller.

Referenshastighet, VR är, ett sammanvägt funktionellt begrepp för att ange för vilken högsta hastighet en gata eller korsning ska utformas ur hastighets- och säkerhetssynpunkt. I första hand ska VR 30, 40 och 60km/h användas. Vald referenshastighet bör normalt överensstämma med planerad hastighetsgräns för personbilar för den aktuella gatan eller korsningen. Se mer i 2CD Hastighet.

Utryckningstrafikens behov av framkomlighet och tillgänglighet behöver tillgodoses, se Utryckningstrafik.