Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
3IA Sikt i tre- och fyrvägskorsningar – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Jonas Andersson

Figurerna nedan illustrerar principiellt hur sikttrianglar ritas in i vinkelräta korsningar. Tillämpning i sneda korsningar redovisas i dokumentet ”Sikt i sneda korsningar” i högerkolumnen.

Stadsmiljöförvaltningen avgör gatans klassning.

Korsning med väjning

 

Korsning med högerregel

Sikt i korsning med gångbana

 

Sikt i korsning med cykelbana

I gatukorsningar med cykelbana behöver hänsyn tas till siktsträckor för såväl fordonsförare sinsemellan som mellan fordonsförare och cyklist. Vilket siktområde som är dimensionerande skiljer sig mellan olika korsningar.

På platser där gång- och cykelpassagen ej är indragen 5 meter från primärgatan kan siktområdet mellan fordonsförare behöva utökas för att minska risken för att fordon stannar på gång- och cykelpassagen.

Cyklisternas dimensionerade hastighet är 30 km/h.

Sikt i korsning med genomgående kombinerad gång- och cykelbana

Sikt i korsning med genomgående separerad gång- och cykelbana

 

Sikt i korsning med cykelöverfart och övergångsställe