Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
3FA Utrymme busstrafik – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Asbjörn Hanssen

Generella anvisningar om hur gator med busstrafik i blandtrafik ska dimensionernas finns i tabellen Utrymmesdimensionering körbana, se 3DA Utrymme fordonstrafik. Anpassningar till specifika förhållanden kan behöva ske, till exempel på gator och i korsningar i anslutning till kollektivtrafikanläggningar som regelmässigt trafikeras av typfordon Bb (boggiebuss) eller större. Många expressbussar i kollektivtrafiken samt långfärdsbussar har boggie.

För hinderfri bredd och fri höjd, se 3DA Utrymme fordonstrafik.

Mittförlagd körbana för buss ska, av trafiksäkerhetsskäl, i första hand vara upphöjd i förhållande till intilliggande körbana, se 3KC Kantstöd.