Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
3AC Lågfartsgata – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Foto: Jonas Andersson

Lågfartsgata är ingen regleringsform utan en lokalgata som utformats för låga hastigheter. Målet är att skapa en gatumiljö med god gestaltning som är både tillgänglig och trygg och där hastigheten understiger 30km/h. Som gående och cyklist ska det kännas inbjudande att färdas eller vistas på gatan, medan fordon ska kunna ta sig fram vid behov och då med låg hastighet. För att det ska vara möjligt behöver biltrafikflödena vara låga och det är som regel inte lämpligt att gatan trafikeras av kollektivtrafik eller genomgående tung trafik.

Utformningen kan göras på olika sätt eftersom den inte är kopplad till någon lagstiftning (jfr gångfartsområden). Några viktiga utgångspunkter:

  • Utformningen ska signalera och styra till låga hastigheter.
  • Det ska finnas genomtänkta gångstråk med god framkomlighet, tillgänglighet och trygghet för barn, äldre och personer med funktionsvariationer.
  • Gatans gestaltning ska vara väl genomtänkt så att det både upplevs som attraktivt och bidrar till ett bra samspel mellan olika trafikanter.
  • Motorfordonstrafikens framkomlighet ska begränsas men ändå säkerställas så att nödvändig trafik kan ta sig fram.
  • Cykling sker i blandtrafik.

Observera att gator utan trottoar eller tydlig gångbana ofta upplevs svårare att förstå, orientera sig på och använda sig av för många barn, äldre och personer med funktionsvariationer. Gatan kan i stället utformas med extra breda gångstråk med plats för både gång och vistelse samt större planteringsytor. Utöver särskilt anpassade stråk längs gatan ska det även finnas ställen där det är tydligt att man får och kan passera tvärs gatan på ett tryggt sätt.