Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
3AB Lokalgata – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Foto: Jonas Andersson

En lokalgata används av trafik som har mål utmed gatan och svarar mot behovet av att röra sig lokalt, till exempel att kunna gå till butiken, cykla till parken eller ta sig ut på huvudnätet. Ofta sker cykling i blandtrafik, men i vissa utpekade stråk (övergripande cykelvägnät eller pendlingscykelnät) eller längs skolvägar finns behov av separata cykelbanor.

Normalt utformas en lokalgata för en referenshastighet på 30-40 km/h. Lågfartsgator, gångfartsområden och gågator utformas för en lägre hastighet och beskrivs närmare i egna avsnitt.

Körbanans bredd dimensioneras så att två lastbilar (Lbn) kan mötas då referenshastigheten är 40 km/h. Då referenshastigheten är 30 km/h dimensioneras körbanans bredd vanligtvis så att en lastbil kan möta en personbil.

Exempel på befintliga lokalgator är Prinsgatan och Teatergatan.