Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
2HB Skyfall – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Foto: Jonas Andersson

Skyfall ökar med klimatförändringarna vilket leder till mer översvämningar, sämre framkomlighet och ökad risk för människors hälsa och säkerhet. Göteborgs stad har därför tagit fram en dagvatten-och skyfallsstrategi – vilken beskrivs i TTÖP (Tematiskt tillägg till översiktsplanen, om översvämningsrisker) – samt hydrologiska modeller som visar konsekvenser av skyfall – s.k. Strukturplaner – och som beskrivs i ”Vatten i staden”.

Inför projekt ska information om samhällsviktig verksamhet och trafiknätsplanens prioriterade vägar och utryckningsvägar hämtas. I de allra flesta fall kräver skyfallsanläggningar stora ytor/volymer varför dessa diskussioner bör tas tidigt i planeringsprocessen. Det kräver också att anläggningarna ska samordnas med andra funktioner, s k multifunktionalitet. Stadsmiljöförvaltningen har ansvar för att säkerställa trafikens framkomlighet – vilket för räddningsvägarna innebär ett vattendjup på max 0,2 m – samt att bevara och skapa anläggningar för skyfall. Anläggningarna ska även i övrigt ge minimal påverkan på trafikslagen.

Vid framtagande av detaljplaner och planering av byggprojekt ska val av lösningar analyseras i en utredning, där berörda parter ska vara delaktiga. Den för avrinningsområdet bästa lösningen ska eftersträvas och därför måste lösningar även utanför projektområdet sökas. Kostnad/nytta-perspektivet gäller i vanlig ordning. Trafiksäkerhet, tillgänglighet och drift- och underhållsaspekten ska beaktas, liksom säkerheten för driftspersonal. Av skäl såsom ansvar, rådighet, drift och underhåll så ska skyfallsanläggningar i första hand anläggas på kommunal mark.

För att förenkla samverkan och intern kommunikation mellan förvaltningar – för att etablera skyfallsanläggningar i staden – har ett processförbättringsarbete utförts där följande checkpunkter identifierats:

  1. Kontrollera översvämningsrisk för skyfall
  2. Kontrollera ytanspråk för strukturplaner och hantera målkonflikter
  3. Alla avsteg från TTÖP ska beslutas och dokumenteras.

Ansvarsfördelningen beskrivs i skyfallsöverenskommelsen, se dokument till höger på sidan.
Se även 3P Dagvatten, skyfall och högt vatten.