Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
2CC1.2 Äldre makromodeller – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Jonas Andersson

Förutom Göteborgs Strategiska Trafikmodell (GSM) förfogar staden över flera äldre makromodeller där bil, kollektivtrafik och cykel analyseras var för sig. Stadens äldre makromodeller saknar efterfrågemodell och använder statiska matriser för respektive färdmedel.  Matriserna har hämtats från Trafikverkets nationella modellsystem Sampers. De äldre modellerna beskrivs nedan.

Äldre makromodeller – Bil

Övergripande strategisk biltrafikmodell

En strategisk biltrafikmodell som används främst för att analysera dygnstrafiken på en schematisk nivå (både för och eftermiddag läggs ut och viktas samman till ett dygnsvärde).

Den övergripande strategiska bilmodellen innehåller följande aktuella scenarier som ska användas vid analyser:

  • 2014
  • Hållbarhetsscenario
  • Basprognos 2040 Låg
  • Basprognos 2040 Hög

Senaste version: Goteborg_Visum_191217

Centrummodellen

Centrummodellen har en mer detaljerad korsningskodning och hantering av trängsel jämfört med den övergripande strategiska biltrafikmodellen. Modellen hanterar endast maxtimmarna. Denna modell används främst för mer detaljerade analyser där det bedöms viktigt att effekten av trängsel i vägnätet och/eller fördröjning i korsningspunkter kan analyseras på ett mer detaljerat sätt. Modellen används i första hand inom KomFram för att analysera påverkan av åtgärder under byggtid.

Innehåller följande scenarier:

  • 2014
  • Ett flertal byggskedesscenarier som analyserats inom KomFram

Senaste version: Uppdateras kontinuerligt inom KomFram

Äldre makromodeller – Kollektivtrafik

Staden förfogar även över en kollektivtrafikmodell, som tagits fram inom ramen för projektet Målbild Koll 2035. Modellens områdesindelning skiljer sig från bilmodellerna då den har en något finare områdesindelning i kranskommunerna. Resmatriser hämtas från Sampers. Kollektivtrafikscenarion finns för dagens trafik (2014) samt för Målbild för kollektivtrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille 2035.

Innehåller följande scenarier:

  • 2014
  • Målbild Koll 2035

Äldre makromodeller – Cykel

Staden har även en äldre cykelmodell. Cykelmodellen kommer inte att uppdateras framöver och bör ej användas. För analyser av cykeltrafik kommer istället Göteborgs Strategiska Trafikmodell (GSM) kunna användas, dock kvarstår visst utvecklingsarbete innan den är möjlig att använda.