Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
12KA Bitumenbundna överbyggnadslager för väg, plan – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Foto: Jonas Andersson

Bitumenbundna överbyggnadslager ska följa stadsmiljöförvaltningens 13PA1 TBv/belTeknisk beskrivning väg/beläggning – funktionella egenskaper. Text i TDOK 2013:0529 version 4.0 är rådgörande, se dokument till höger.

Vid arbeten där asfaltbeläggning i spår ska utföras ska Teknisk beskrivning spårväg/Beläggning – funktionella egenskaper, 13PA2 Asfalt i spår, användas. Spårvägsbanan ska dimensioneras för ÅDT>4000 fordon. 

Vid förändring av trafikföringsprincip på befintliga gator och vägar såsom kantstensflyttning, förträngningar, breddning etc. där beläggning påverkas i hög utsträckning eller där asfaltfogar riskerar att hamna i hjulspåren ska hela gatans bredd asfalteras. Ny beläggning påbörjas så att tvärgående asfaltskarv läggs ca 5 – 10 m före och efter åtgärdsområde.