Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
12HA1.5 Lastens inverkan i vertikal led – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Foto: Jonas Andersson

Fördelning av axellaster av spårvagn

För spridning av axellaster genom räler, sliprar och ballast se SS-EN 1991-2, 6.3.6.

 

Dynamisk inverkan

Dynamikkoefficient beaktas vid vertikal lastpåverkan av spårvagnslast enligt 12HA1.2 Spårvagnslast SPV 1 och 12HA1.3 Spårvagnslast SPV 2 samt arbetståg enligt 12HA1.4 ArbetstågKoefficienten beräknas enligt SS-EN 1991-2, 6.4.5.2. Dynamikfaktor Φ2 får tillämpas för broar på alla banor.

 

Utmattning

Spårvagn

Utmattningskontroll utförs enligt SS-EN 1991-2 för järnvägsbroar. Med ändring av SS-EN 1991-2, 6.9 (2) och (3) ska utvärdering för utmattning göras för två trafiksammansättningar av spårvagnslast SPV 2 (12HA1.3):

Fall 1. Tågsammansättning SPV 2 med en vagn

  • Tågets massa är 60 ton
  • Antal tåg per dygn = 1142
  • Trafikvolym = 25∙106 ton per år

Fall 2: Tågsammansättning SPV 2 med två vagnar

  • Fast avstånd 8,4 m mellan vagnarna.
  • Tågets massa är 120 ton
  • Antal tåg per dygn = 571
  • Trafikvolym = 25∙106 ton per år

Om inte annat anges i den objektspecifika tekniska beskrivningen ska det antas att bron passeras av ett årligt tonnage av 25∙106 ton på varje spår.

Om inte annat anges i den objektspecifika tekniska beskrivningen ska utmattningslasten belasta ett spår i taget.

Utmattningslast beräknas med dynamisk faktor och exklusive faktorn α.

Kontroll av utmattning för stålkonstruktioner ska utföras med delskadehypotes enligt SS-EN 1993-1-9, Annex A.

Kontroll av utmattning för betongkonstruktioner ska utföras med delskadehypotes enligt
SS-EN 1992-1-1 och SS-EN 1992-2. Förenklad metod för verifiering av järnvägsbroar i SS-EN 1992-2, Bilaga NN är inte tillämpbar.

 

Vägtrafik

Trafikkategori vid bestämning av antalet Nobs anges i den objektspecifika tekniska beskrivningen

Förutsättningar för tillfällig bro bestäms i varje särskilt fall av stadsmiljöförvaltningen och anges i den objektspecifika redogörelsen för konstruktionsarbetets förutsättningar och metoder (RKFM).