Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
12HA1.4 Arbetståg – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Foto: Jonas Andersson

Varje spår räknas för en last av 35 kN/m spår. Maximalt belastad längd antas vara 30.0 m.

Hänsyn till inverkan av dynamiska effekter ska tas genom att ovanstående laster multipliceras med en dynamikkoefficient D enligt 12HA1.5 Lastens inverkan i vertikal led

I tvärled kan lasten antas fördelad på 2.0 m adderat med tjockleken av eventuell ballast.

Last av arbetståg kombineras inte med spårvagnslast enligt 12HA1.2 Spårvagnslast SPV 1 eller 12HA1.3 Spårvagnslast SPV 2

Last av arbetståg ska multipliceras med faktorn α enligt 12HA1.2 Spårvagnslast SPV 1