Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time anropades felaktigt. Laddning av översättningar för domänen acf utlöstes för tidigt. Detta betyder vanligtvis att någon programkod i tillägget eller temat körs för tidigt. Översättningar ska läsas in vid åtgärden init eller senare. Mer information finns i Felsökning i WordPress. (Detta meddelande lades till i version 6.7.0.) in /var/www/utv-tekniskhandbok/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
12CE1.9 Signal och signalkabelplan – Teknisk Handbok Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av webbplatsen kommer snart att ske.

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering fredag, 31 maj 2024. Normal drift beräknas: lördag, 1 juni 2024. Läs mer

Foto: Jonas Andersson

Signal- och signalkabelplanen ska utföras i skala 1:400 eller vid behov i skala 1:200. Slingdetektorer ska redovisas och måttsättas enligt standardritning 5513, se till höger på sidan. Ritningarna ska även innehålla rensad grundkarta, kantlinjer och delar av vägmarkeringar. Nya kantlinjer ska vara tjocka och befintliga tunna. Nya kantlinjer ska inte vara så tjocka så att de kan förväxlas med kablar eller annan trafiksignalutrustning. Symboler och lageruppbyggnad på signal- och kabelplanerna ska utföras enligt CAD-manualen, se 12CE5 IT-manual för signal och signalkabelplan.

På signalplanen ska signalstolpar, signallyktor, detektorer, och akustiska signaler redovisas. Vid ombyggnad ska nya och flyttade signalstolpar, signallyktor, tryckknappsdetektorer och akustiska signaler ritas fyllda och befintliga ritas ofyllda. Nya slingdetektorer redovisas med tjocka linjer och befintliga med tunna linjer. RAKEL- och RFID-detektorer ritas med tjock linje på rektangeln vid nytt och tunn linje på rektangeln vid befintligt.

På signalkabelplanen ska signalstolpar, detektorer, kabel- och detektorbrunnar samt kablar och kabeltyper redovisas. Nya och flyttade signalstolpar och brunnar ska vara fyllda, befintliga ska vara ofyllda. Nya slingdetektorer och kablar redovisas med tjocka linjer och befintliga med tunna linjer. Antal och typ av kabelskyddsrör ska redovisas samt fördelningen av kablar i respektive rör.

Se ritningsmall ”0018 – Ritningsmall trafiksignal” till höger på sidan.

Anpassning av projekteringshandlingar för Map Data

För att kunna möjliggöra uppkopplade trafiksignaler så behöver, utöver generella projekteringskrav för trafiksignaler, nedanstående villkor vara uppfyllda för att korsningarnas fysiska geometri ska kunna beskrivas enligt Map Data-standard som används för syftet:

  • Ritningar behöver baseras på aktuell grundkarta (inklusive gång och cykelvägar) med gatunamn.
  • Signalplan med vägmarkeringar behöver omfatta ett område som utsträcks 300 m i samtliga riktningar ifrån korsningens stopplinjer. Dock behöver inte vägmarkeringar utsträckas 300 m i varje riktning ifrån korsningens stopplinjer i de fall vägen/vägarnas fortsatta geometri utanför ritningsområdet inte förändras i förhållande till vad som visas på ritningen.
  • Följande information behöver finnas på signalplanen:
    • Signallyktor – position, typ och riktning
    • Signalstolpar med stolpnumrering
    • Signalgruppsnummer
    • Vägmarkeringar för:
      • Fordonskörfält
      • Kollektivtrafikkörfält
      • Gång- och cykelbanor
      • Stopplinjer
    • Övergångar/passager
    • Refuger
  • DWG-filer får inte innehålla följande objekt/geometrier:
    • Mpolygon
    • Splines
    • Nollängdsobjekt
    • DWG-filer får inte innehålla objekt på frysta lager